Skicka e-post







Hitta oss

JAGUAR XK120 Open Two Seater 1950!

En av bilvärldens klassiker. Trots att modellen introducerades 1948 som "marknadsförare" för Jaguars nya sexcylindriga 3.4-liters motor med dubbla överliggande kamaxlar och därför hade förutsetts få begränsad livslängd, blev XK120 en storsäljare. Sammanlagt tillverkades 12 055 bilar i tre versioner: Fixed Head Coupé, Open Two Seater samt Drop Head Coupé.

front-grill02

Planerad, begränsad tillverkning och bristen på stål efter andra världskriget ledde till att de första 240 bilarna tillverkades i aluminium. Bilen här som har chassinr 37, är en av lättmetallsbilarna.

Senare när det stod klart, att serielängden skulle bli betydligt längre än som ursprungligen planerats, övergick Jaguar till stålkaross.

XK-motorn hade utvecklats för i första hand vridmoment. Det är en långslagig motor -- 83mm x 106mm -- försedd med två SU-förgasare. Effekten var i standardutförande 160 hk SAE men med olika kits kunde man få upp den i 190 hk. Motorn i den här bilen har en kompression på 8,0:1 och ger 160 hästar vid 5 800 varv. Växellådan är en fyrstegad Mosslåda.

XK-experterna anser emellertid, att motorn inte behöver varvas. Det är vridmomentet som räknas. Vid introduktionen 1949 övertygade man den församlade pressen om motors förträfflighet genom att accelerera från 15 km/tim på fyrans växel.

instrumentpanel01

XK120 är en ganska tung bil, ca 1200kg, och behöver därför ca tio sekunder för att komma upp i 100 km/tim. Det som gjorde den berömd , och gav den dess namn, var toppfarten -- hela 200 km/tim, 120miles per hour -- XK 120. Och detta i en tid när "vanliga" bilar fick kämpa för att komma upp i 110 km/tim 

Den här bilen såldes ursprungligen till Venezuela. Den kom till Sverige via USA och har restaurerats av Classic Garage.

motor01

sida-right-suflet01